Οι εταιρίες Citroen και Jeep πρόσφατα ανακοίνωσαν προσφορά να αγοράσουν αυτοκίνητο που θα πουλήσουν σήμερα στον πελάτη, στην ίδια ακριβώς τιμή σε 2 χρόνια. Η προσφορά προυποθέτει ότι σε 2 χρόνια ο πελάτης θα αγοράσει νέο αυτοκίνητο από την ίδια εταιρία με “έκπτωση” την αξία του προηγούμενου, και αν κάνω λάθος διορθώστε με.
Η προσφορά αυτή σε πρώτη ματιά μυρίζει, και ο καταναλωτής δικαιολογημένα θα αναρωτηθεί αν θα προσπαθήσει η εταιρία να του “την φέρει” μετά από δύο χρόνια, με δικαιολογία τις γρατσουνιές και άλλες τέτοιες λεπτομέρειες. Σίγουρα το συμβόλαιο θα περιλαμβάνει πολλά όμως πιθανότατα η προσφορά να μη βασίζεται σ' αυτό για να είναι προσοδοφόρα για τις εταιρίες.
Μια μικρή ανάλυση δείχνει πως η προσφορά μπορεί να συμφέρει τις αντιπροσωπίες χωρίς να χρειάζονται, ψιλά γράμματα.
Αν υποθέσουμε πως λόγω της οικονομικής κρίσης η εταιρία έχει ένα αυτοκίνητο σε στοκ που δεν μπορεί να το πουλήσει. Το αυτοκίνητο αυτό έστω ότι στοιχίζει στην εταιρία 16000€ και πωλείται στην τιμή των 20000€. Έστω πως το τρέχον επιτόκιο καταθέσεων είναι 6% για προθεσμιακή κατάθεση και μεγάλα ποσά, και έστω πως ένα αυτοκίνητο της εν λόγω εταιρίας χάνει το 25% της αξίας του στα πρώτα 2 χρόνια.
Το πρώτο σενάριο είναι να το κρατήσει και να το πουλήσει όταν βρεθεί αγοραστής. Λαμβάνουμε υπ' όψιν μας την περίπτωση που το αυτοκίνητο μείνει στοκ για 2 χρόνια. Ένα αυτοκίνητο στη διάρκεια ζωής του μοντέλου μπορεί να χάσει έως και 10% της τιμής του. Αγννοούμε την πιθανότητα η εταιρία να αλλάξει το συγκεκριμένο μοντέλο κάτι που θα έχει σοβαρές συνέπειες στην αξία του προηγούμενου και υποθέτουμε ότι το έτος 2010 θα βρεθεί αγοραστής και θα το αγοράσει για 19500€. Έτσι η εταιρία μας έχει αυτοκίνητα αξίας 0€ στο στοκ και μετρητά αξίας 19500€.
Το δεύτερο σενάριο είναι πως πουλάει το αυτοκίνητο και υπόσχεται στον αγοραστή να το αγοράσει πίσω στην τιμή που το πούλησε, 2 χρόνια αργότερα. Έτσι λαμβάνει 20000€ και παραδίδει το αυτοκίνητο. Επενδύει τα 20000€ και παίρνει επιτόκιο 6%. Αυτό σημαίνει πως το κεφάλαιό της θα γίνει 22475€ σε 2 χρόνια. Τότε θα παραχωρήσει στον αγοραστή αυτοκίνητο με τιμή λιανικής 20000€ (δηλαδή κόστους 16000€) και θα λάβει ένα αυτοκίνητο αξίας 20000-(20000*0.25)=15000€ το οποίο και θα ξαναπουλήσει σύντομα σε αυτή την τιμή. Άρα 22475 – 16000 + 15000 = 21475€
Έτσι με το 2ο σενάριο η εταιρία έχει 1975€ παραπάνω από ότι με το πρώτο.
Οι αριθμοί στο συγκεκριμένο παράδειγμα είναι πλασματικοί και μαγειρεμένοι ώστε να βγάζουν το συμπέρασμα που θέλω. Αυτό που αποδεικνύεται όμως είναι πως με λογικούς αριθμούς, η προσφορά αυτή είναι βιώσιμη για τις εταιρίες υπό ορισμένες συνθήκες (απούλητα αυτοκίνητα σε στοκ) που όμως συμβαδίζουν με τα δεδομένα της εποχής. Το ότι η προσφορά είναι προσοδοφόρα για τις εταιρίες δεν σημαίνει πως βλάπτει τον αγοραστή. Αν η εταιρία έχει απούλητο στοκ βιάζεται να το πουλήσει και ιδιαίτερα σε μοντέλα για τα οποία επίκειται αντικατάσταση η ανανέωση. Συνδυαζόμενο δε με την πιθανότητα να αποκτήσει πιστούς πελάτες, την πιθανότητα ο πελάτης να επιλέξει ακριβότερο αυτοκίνητο μετά από δύο χρόνια και άλλους παράγοντες το σχέδιο φαίνεται ακόμα πιο προσοδοφόρο.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου